Band:
Christofer Johnsson - rhythm guitar, mandolin ("The Wondrous World of Punt"), classical and choir arrangements
Kristian Niemann - rhythm and lead guitar, acoustic guitar, mandolin ("The Wondrous World of Punt")
Johan Niemann - bass guitar, mandolin ("The Wondrous World of Punt")
Discography:
Of Darkness... (1991)
Beyond Sanctorum (1992)
Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas (1993)
Lepaca Kliffoth (1995)
Theli (1996)
A'arab Zaraq - Lucid Dreaming (1997)
Vovin (1998)
Crowning of Atlantis (1999)
Deggial (2000)
Secret of the Runes (2001)
Lemuria (2004)
Sirius B (2004)
Gothic Kabbalah (2007)
Sitra Ahra (2010)
Les Fleurs du Mal (2012)
Beloved Antichrist (2018)
Leviathan (2021)
Leviathan II (2022)
Guests:
Richard Evensand - drums, gong ("Kali Yuga part 2")
Steen Rasmussen - Hammond organ
Lars Sømod Jensen - church organ
Mats Levén - lead vocals ("The Blood of Kingu", "The Khlysti Evangelist", "Kali Yuga part 2")
Piotr Wawrzeniuk - lead vocals ("Dark Venus Persephone", "Kali Yuga part 1", "Melek Taus")
Orchestra: City of Prague Philharmonic Orchestra (conducted by Adam Klemens and Mario Klemens)
Choir: Kūhn Mixed Choir (conducted by Mario Klemens)
Anna-Maria Krawe - lead and backing vocals
Info:
Producer: Lars Nissen and Therion
Cover artwork by Thomas Ewerhard
Released 2022-09-09
Reviewed 2022-11-20
Links:
therion.se
youtube
hammerheart
Vi känner igen stilen som jag noterade tidigare, lite bättre variation kanske än på vissa - men vad spelar det för roll när det aldrig tar slut? Körer, vanlig sång, symfonier, ganska mycket som förväntat om man hört de andra fem som Hammerheart givit mig – det känns inte så speciellt i jämförelse. Likt de andra har det partier där det ganska mycket dör ut, men till skillnad från dem finns också lite mer renodlade metalliska låtar där det låter betydligt bättre. Det här albumet är i genomsnitt lite slätstruket men det är också dynamiskt så det genomsnittet uppkommer i ett samspel mellan en del lysande material och en del urtrist och flera delar som faktiskt är rejält slätstrukna.
Det är ett intressant album på det sättet att det känns som att bandet söker skapa något men inte alltid lyckas, och det gör det mer intressant än exempelvis Theli som är slätstruket på riktigt. Jag gillar när tempot dras upp, när det sänks blir det dock oftast trist och det känns som att sådana partier inte tillför någonting till helheten. Annars är produktionen bra, precis som på Lemuria. Det känns ganska fräscht trots att nästan två decennier passerat sedan det släpptes, men samtidigt i konkurrensen med resten av albumen jag skrivit om är det svårt att säga att det är något annat än något att rycka på axlarna till.
Sirius B når inte hela vägen fram för mig, det har sina höjdpunkter men det är sällan bra för intrycket när en av dessa höjdpunkter är den jag sätter nu.
HHHHHHH