Band:
Arjen Lucassen - guitar, bass, keys, vocals (CD1 track 8)
Discography:
The Final Experiment (1995)
Actual Fantasy (1996)
Into the Electric Castle (1998)
Universal Migrator Part 1: The Dream Sequencer (2000)
Universal Migrator Part 2: Flight of the Migrator (2000)
Ayreonauts Only (2000)
The Human Equation (2004)
01011001 (2008)
The Theory of Everything (2013)
The Theater Equation (2016)
The Source (2017)
Universe (2018)
Electric Castle Live and Other Tales(2020)
Transitus (2020)
Guests:
Instrumentalists:
CD1
Rob Snijders - drums
Erik Norlander - analog synthesizers, piano, vocoder, Hammond, and additional keyboards
Clive Nolan - synth solo on CD1 track 3
Peter Siedlach - strings
CD2
Ed Warby - drums
Erik Norlander - analog synthesizers, vocoder, Taurus pedal, Hammond, additional keyboards; synth solos on tracks 1, 3 (Hammond), 4, 5, 7
Michael Romeo - guitar solo on track 2
Oscar Holleman - second guitar solo on track 4
Gary Wehrkamp - guitar and synth solo on track 6
Rene Merkelbach - last synth solo on track 4
Clive Nolan - second synth solo on track 5
Keiko Kumagai - synth solo on track 9 (plus Hammond)
Peter Siedlach - strings
Vocalists:
CD1
Lana Lane - backing vocals on tracks 4 and 5, vocals on tracks 1, 3 and 6
Johan Edlund - track 2
Floor Jansen - track 2
Edward Reekers - track 4
Mouse - track 5
Jacqueline Govaert - track 7
Damian Wilson - track 9
Neal Morse - track 10
Mark McCrite - backing vocals on track 10
CD2
Lana Lane - voice on track 1; backing vocals on tracks 4, 5, 6, and 9
Russell Allen - track 2
Damian Wilson - backing vocals on track 2
Ralf Scheepers - track 3
Andi Deris - track 4
Bruce Dickinson - track 5
Fabio Lione - track 6
Timo Kotipelto - track 7
Robert Soeterboek - track 8
Ian Parry - track 9
Info:
Recorded at The Electric Castle Studio
Arjen Lucassen - producer
Oscar Holleman - sound engineer
Stephen van Haestregt - sound engineer
Jacques Marcoux - sleeve design and layout for Flight of the Migrator (Part II)
Jef Bertels - cover art
Released 2022-11-18
Reviewed 2022-11-13
Links:
ayreon.com
youtube
mascot
Ni som hört Ayreon (som jag redan skrivit om åtskilliga gånger för Hallowed) kommer att känna igen stilen. Det är Arjens stil på atmosfär, vi känner igen stämningarna som i olika tappning återkommer på hans album. Skillnaden är dock att på dessa album är det en sångare per låt och inte dialog som det oftast är, och det konceptet tycker jag fungerar riktigt bra, det skapar en dynamisk samling låtar och han har valt utmärkta sångare rakt igenom. Bäst av sångarna är antingen Ian Parry för sin insats på One Small Step eller Johan Edlund för magin i My House on Mars, men egentligen är det främst det instrumentala som glänser. Återigen kan vi framhålla My House on Mars för de instrumentala delarna är magiska här, eller varför inte tungtugget i Into the Black Hole där för övrigt Bruce Dickinson gör sin bästa sånginsats i karriären.
Det är stilistiskt fräscht, fortfarande. Dessutom har Arjen fifflat en del och förfinat och förbättrat redan lysande låtar till något exceptionellt, och det säger jag trots att dessa låtar varit med mig mer än halva mitt liv. Jag kommer att lyssna på denna snarare än de gamla. Två timmar och sexton minuter borde vara mycket men detta äventyr som tar oss bakåt i tiden, på första albumet genom människans historia och sedan mer i universums, är nästan ändå för kort. Få album önskar man höra mer av, men detta är ett sådant.
Sedan är jag väl egentligen lite avogt inställd till nyutgåvor och trams, att dessutom släppa en massa fysiska utgåvor av något som redan släppts och återprintats kan man ju ifrågasätta, speciellt ur ett miljöperspektiv. Men kanske är han ganska nära sitt mål den gode Arjen när han i sina album påpekar att vi förstört Jorden 2084, sett till hur vi agerar för att begränsa vår mänskliga skadeverkan är det väl inte osannolikt att vi inte kan leva på denna planet om dryga 60 år och då kanske inte några fler plastbitar och transporter av skivor och de utsläpp de orsakar spelar någon större roll – jag väntar trots allt på att få nya vinyler av dessa. Och kanske är det undergång 2084 som är vår nuvarande regerings mål med sin miljöpolitik, en hommage till Ayreon? De kan vara mer kulturellt begåvade än man anar även om sådan performancekonst kanske är lite väl radikal.
Värt att lyssna på helt klart, egentligen är det nog årets album sett till kvalité men eftersom det knappast är ett nytt album håller jag det som nummer två. Det är inte ofta vi får två album som får högsta betyg samma år, men den företeelsen får vi faktiskt nu i och med att dessa två album och denna historia får nytt liv. Så egentligen blir det ju tre album med maxbetyget. Fantastiskt dubbelalbum, fantasieggande och suveränt. Och dessutom Arjens bästa omslag, det blir faktiskt inte så mycket bättre än detta.
HHHHHHH