Band:
Mark Jansen - vocals, guitar
Simone Simons - vocals
Coen Janssen - keyboards
Isaac Delahaye - guitar
Ariën Van Weesenbeek - drums
Yves "Yvel" Huts - bass
Discography:
2003: The Phantom Agony
2005: Consign to Oblivion
2007: The Divine Conspiracy
2009: Design Your Universe
Guests:
Info:
Produced by Epica with Sascha Paeth at the Gate Studio in Wolfsburg, Germany
Released 2012-03-09
Reviewed 2012-02-16
Links:
epica.nl
myspace
youtube
nuclear blast
Det är som tidigare symfonisk metal med skönheten möter odjuret i sångkonceptet, om jag ska ta ett album som jag tycker ligger ganska nära stilistiskt kan jag säga bandets föregående men också After Forevers Invicible Circles. Kvinnofrontad metal kallar Nuclear Blast genren i sin nedladdningsportal för promoskivor vilket känns ganska lustigt och skulle placera dem i en väldigt bred massa av band, ”Epica, hur låter de?” ”Nja, ungefär som Doro” något sådant kanske diskussionerna skulle gå med tanke på att båda dessa tillhör samma genre. En sak tycker jag dock att man kan säga om Epica med detta album och det är att de känns lite rakare, lite mer distinkta på detta album. Simone låter mer eller mindre som tidigare vilket också kan sägas vara sanningen om Mark, små progressiva inslag kan också sägas finnas och på det hela taget är det en väldigt massiv produktion med en stor ljudbild. Isaac i bandet sade till mig att man behöver nog ungefär tio genomspelningar för att kunna ta in allt och det kan nog vara sant, tur att vi på Hallowed har tio som ett riktmärke även om Epica har snurrat ett antal gånger fler än så. Tretton spår och 72 minuter musik som enligt samma Isaac ska ses som en helhet eftersom Epica gör album och inte låtar, en sund inställning om jag får säga det själv, kanske inte kommersiellt men för kvaliténs skull.
Epica har för mig alltid känts som After Forevers yngre syskon och jag tycker trots allt att de första tre albumen från landsmännen är vassare än allt Epica gjort men nu tycker jag de kommit upp med något som definitivt kan konkurrera, en storslagen men samtidigt inte överarbetat produktion som inleds med en låt (efter introt) som är bland det bästa som gjorts på länge och jag kommer att tänka lite grann på Monolith of Doubt från Decipher med After Forever, inte för att de är speciellt lika men känslan att lyssna på det är densamma, något nytt och något spännande. Monopoly on Truth heter låten så den börjar ju också med Mono. Efter det kan albumet sägas vara uppdelad i två akter som är båda i sex spår, den ena når sitt klimax i titelspåret medan den andra når sitt klimax i sista spåret. Det är ett lite annorlunda koncept än bandet haft tidigare då de byggt upp till ett avslutande klimax, med Requiem for the Indifferent tycker jag bandet skapar en mer dynamisk produkt, de tidigare har tenderat till att bli långa och lite segdragna mot slutet men 72 minuter till trots tycker jag faktiskt att detta album håller mitt intresse upp till slutet.
Det är Epicas bästa album och även om det inte är samma tidlösa klassiker som jag tycker Mark var med och skapade i Decipher så är det inte sådär överdrivet långt ifrån och det finns egentligen ingenting att klaga på mer än kanske att ingenting på albumet är lika bra som första låten Monopoly of Truth. Riktigt bra är det, dynamiskt och starkt, ett riktigt trevligt album som jag kan rekommendera till alla som uppskattar väl genomarbetad musik.
HHHHHHH
Föregående recensioner:
Story of Jade - The Damned Next Door
Beaten to Death - Xes and Strokes
Necronomicon - Invictus
Föregående artiklar:
Journey
Rage
Voices of Destiny