Band:
Sofia Lilja – Vocals
Christer Åkerlund – Lead Guitars
Henric Uhrbom – Bass
Tomas Weijnesjö – Drums
Torbjörn Weijnesjö – Rythm Guitar
Discography:
Mountain (2012)
Guests:
Joakim Ahlund – Keyboards
Mats Levén – Backing Vocals
Katarina kammarkör – Choir
Info:
Produced by Christer Åkerlund
Engineerd by Jakob Herrmann
Mixed by Tobias Lindell
Recorded at Top Floor Studios & Bohus Sound
Mastered by Mats Lindfors at Cutting Room
Cover artwork by Mattias Savage Wil
Photos by Tallee Savage
Released 2014-11-24
Reviewed 2014-12-02
Links:
nubianrose.com
myspace
cargo records
Första spåret låter anmärkningsvärt likt Rainbows låt Spotlight Kid från Difficult to Cure från 1981 och det blir väl knappast mer originellt ju längre albumet lider. Det här med kvinnlig sång kan knappast heller beskrivas som något väldigt annorlunda nuförtiden. Sångerskan är hyfsad men ingenting som direkt blåser bort en som lyssnare. Okej produktion, modern ljudbild och bra melodier på ett album som inte är överdrivet långt med sina 47 minuters speltid. Tio spår och hygglig variation men ingenting någonstans som direkt förundrar eller förvånar den som stannar för att ta in de egyptiska rosorna. En ny anda inom klassisk melodiös hårdrock tack vare Liljas magnifika karisma och kraftfulla röst samt Åkerlunds unika gitarrtalang, det säger skivbolaget. Jag måste ha missat de inslagen under det dussintal gånger jag spelat albumet.
Större än tidigare, ett steg framåt och så vidare flosklas det på från skivbolagets sida. Floskler kanske säljer ett och annat album, för min del är det inte lika sexigt innanför omslaget som det är på utsidan. Knappast en mental revolution att lyssna på det. Knappast heller en ny uppenbarelse. Det är ett bra hårdrockalbum med schyssta låtar och så vidare men knappast något som kommer att gå till historien, betygen borde stanna mitt i betygsskalan för bättre än så är inte Mental Revolution. Sångerskan är ganska bra men hennes röst blir hyfsat enerverande om man utstår den under hela albumet, det går bra en halvtimme eller så men sedan tröttnar jag på hennes röst och efter ytterligare tid även på albumet.
Här finns potential, här finns talang och här finns spännande ting men helheten uppfyller inte den potentialen. Om de hade spelat på sina styrkor istället för att försöka göra något som spelar på nostalgikerns känslor hade de kanske lyckats skapa något intressant. Nu lyckas de dock bara skapa en stunds förströelse. Mental Revolution är inte direkt något som kommer att gå till historien eller omskrivas som ett av årets mer intressanta släpp, frågan är om jag ens kommer att komma ihåg att jag recenserat detta band när deras nästa album dimper ner i inkorgen om ett par år.
Jag tror nästan att inledande Spotlight Kid… förlåt, inledande War (som mest inledningsvis påminner om sagda Rainbowlåt) är albumets bästa spår även om inget står ut som någon direkt höjdare. Med andra ord kan väl min rekommendation bli att om ni gillar klassiskt stiliserad hårdrock med kvinnlig sång kanske ni kan titta närmare på denna blomsterskapelse, om det inte stämmer överens med er musikaliska preferens finns det annat att släcka den musikaliska törsten med.
HHHHHHH