Band:
Olivier Del Valle (Lead vocals)
Thierry Dagincourt (Keyboards & backing vocals)
Patrice Louis (Guitar & backing vocals)
Philippe Sassard (Bass & backing vocals)
Jean Marc Anzil (Drums)
Discography:
Shannon (2003)
Angel In Disguise (2008)
Guests:
Tino Troy (Guitar on 11)
Mike Freeland (Guitars on 11)
Tony Mills (Vocals on 2 & 6)
Paul Sabu (Vocals on 1, 3 & 11)
Roland Pierre Humbert (Vocals on 8)
Lionel Blanc (Keyboard on 8)
Harry Hess (Vocals on 4)
Chris Troy (Vocals on 11)
Info:
All songs written, produced and mixed by Jonas Forss & Tobias Andersson
Released 2013-03-01
Reviewed 2013-05-22
Links:
shannon-rock.com
Shannon bildades i slutet på 90-talet och detta är bandets tredje skiva. Debuten släpptes 2003 och inför förra skivan, som släpptes 2008, byttes två medlemmar ut. Nu har det gått ytterligare några år och till denna tredje är det återigen två medlemmar som lämnat bandet och bytts ut till nya talanger.
Bandet spelar någon form av heavy metal och känns inte helt främmande från 80-talets ljudbild med en hes sångare och mycket körer till relativt enkel och rak musik. Undantag finns dock lite här och var på skivan, som den udda power balladen instoppad mitt i allt, den mer power metal-orienterade inledningen Ride To Live och Bronski Beat-covern på slutet. Dessa undantag skulle jag dock inte hävda är tillräckligt för att kalla 'Circus Of Lost Souls' särskilt varierad utan det rör sig mer om en ganska traditionell heavy metal-skiva.
Gästlistan på skivan är ganska intressant men bandets egna prestation tycker jag lämnar lite mer att önska ifrån. Det är fartfylld partyrock/-hårdrock enligt det gamla goda receptet men det känns inte som att någon i bandet direkt utmärker sig eller som att den sammanlagda produkten lyser av prestanda och jag tror det största problemet ligger i bandets anonymitet snarare än kunnande. Bitvis glimtar skivan ändå till ganska rejält, som i balladen Can't Stop The Rain och I Don't Need You Anymore men skivan som helhet tenderar ändå att bli ganska snabbt bortglömd så fort jag inte har den i öronen. Anledningen? Förmodligen att det inte finns någonting som sticker ut - allt har hörts förut och i stort sett på just detta sätt också. Det hindrar dock inte skivan från att ha saker som är bra… problemet är bara att komma ihåg att de finns där.
Sammanlagt skulle jag säga att detta absolut inte är en dålig skiva, men den känns inte heller som en överdrivet bra sådan. Godkänt med mer att önska men samtidigt få tydliga felsteg.
HHHHHHH