Band:
Kory Clarke - Vocals/Drums
Adam Arling - Guitar/Bass/Vocals
John Polachek - Guitar
Dennis "El Guapo" Post - Guitar/Vocals
Christian Kimmett - Bass/Vocals
Ivan Tambac - Drums/Vocals
John Besser – Drums
Discography:
Last Decade Dead Century (1990)
Drugs, God and the New Republic (1991)
Salutations from the Ghetto Nation (1992)
The Space Age Playboys (1994)
Classics (2001)
Destroy the War Machine (2009)
Stiff Middle Finger (2012)
Payback’s a Bitch (2014)
Back on the Lash (2018)
Guests:
Info:
Produced by Kory Clarke and Adam Arling
Mixed and mastered by Miguel Martins
Engineered by Adam Arling
Artwork by Mark Procter
Released 2019-06-07
Reviewed 2019-07-22
Det handlar om standardiserad klassisk hårdrock av det simplare slaget, tänk band som Motörhead och så vidare. Kanske finns det en och annan punkig idé här men det mesta känns inriktad på sex, drugs & rock’n’roll, och kanske inget fel i det men den åskådningen känns ungefär lika förlegad som musiken i sig. Ljudbilden är som man kan förvänta sig, sångaren är hes och drar åt det klassiska Lemmy-hållet. Inte speciellt melodiöst men med enkla refränger som känns hyggligt klämkäcka. Det är enkelt, rivigt, rått och rakt på sak, inga konstigheter och inget direkt djup, med åtta spår är det kort och koncist, lätt att ta till sig eller att avfärda beroende på smak.
Lika kul som granit, lika nyskapande som ett björndjur, lika underhållande som mossa – ungefär så känns det att lyssna på Warrior Souls senaste alster. Jag har inte hört bandet förr och ändå känns det som jag tjatat ut albumet till leda redan första gången jag lyssnar på det. Det är förutsägbart, det trycker på de vanliga knapparna, görs enligt formatet och så vidare vilket är svårt att hetsa upp sig över som kritiker eller som storkonsument av musik. Jag har skrivit om över 1000 album bara sedan 2016, vilket betyder att jag lyssnat många gånger på dem och lärt känna dem, och jag kan säker säga att minst 700 av dessa är bättre och mer spännande än Rock’n’Roll Disease.
Det är ingen höjdare, kanske borde de söka vård för att komma tillrätta med sjukdomen så att de kanske kan få kapacitet att faktiskt skapa musik som känns intressant. Det här är ett långfinger i ansiktet på oss som söker något musikaliskt spännande eller bara önskar att det som släpps faktiskt känns nytt. Det är ett album för bakåtsträvare och nostalgiker, vilket det förstås vimlar om i dagens samhälle så det kanske säljer så att de kan göra pengar. Samtidigt är det svårt att överse med det faktum att album som detta bidrar till att göra vår värld och vår tid på denna planet tråkigare.
HHHHHHH