Band:
Hans Lundin
Max Åhman
Ulf Wallander
Olof Åslund
Johan von Feilitzen
Roine Stolt
Ingemar Bergman
Mats Löfgren
Hasse Bruniusson
Discography:
Tales (1984)
Visions of Circles of Sounds (1985)
Houses (1989)
Guests:
Info:
CD 1:
All music composed, arranged, played, produced and recorded by Hans Lundin at Sonja Studio, Uppsala, Sweden 1983 (on Teac 8-track)
Instruments: Yamaha CS-60 and Prophet 5 synthesizers, drums, Roland TR-808 drum machine, voices, electric bass (track 7) and acoustic guitar (track 12)
Remixed by Hans Lundin at HGL Studio Uppsala Sweden 2018, mastered by Martin Igelström at MI Sound Design Uppsala Sweden 2018
CD 2:
Music composed, arranged, produced and recorded by Hans Lundin at Sonja Studio, Uppsala 1985
Hans Lundin: Synthesizers (Yamaha CS-60 & DX7), Yamaha CP-70 Electric Grand Piano, Sequential Circuits Drumtraks & vocal
Ulf Wallander: Saxophone on Visions of Circles part III
Max Åhman: Guitar on Circles of Sounds part II & III
Cover design and photos: Håkan Lindholm, Tandem
Remixed by Hans Lundin at HGL Studio Uppsala 2018
Mastered by Martin Igelström at MI Sound Design Uppsala 2018
CD 3:
Hans Lundin: Synthesizers (Yamaha CS-60, DX7, TX802, Roland D50 and more), Alesis HR-16B drum machine & vocal
Guitar on “Two girls in a black house”: Roine Stolt
Saxophone on “House of pain and confusion”: Olof Åslund
Vocal on “In the red house”: Johan von Feilitzen & Hans Lundin
Recorded and produced by Hans Lundin at HGL Studio Uppsala 1988-89
Design and photography: Håkan Lindholm, Tandem
Remastered 2018 by Hans Lundin at HGL Studio and Martin Igelström at MI Sound Design Uppsala
CD 4:
Hans Lundin: Yamaha CS-60 & DX7 Synthesizers, Yamaha CP-70 Electric
Grand Piano, Sequential Circuits Drumtraks & vocal
Music composed, arranged, produced and recorded by Hans Lundin at
HGL Studio, Uppsala Sweden 1986-1987
Mixed by Hans Lundin at HGL Studio 2018
Mastered by Martin Igelström at MI Sound Design Uppsala, Sweden 2018
Original artwork by Per Nordin
CD 5:
Music composed, arranged, produced and recorded by Hans Lundin at Sonja Studio, Uppsala Sweden 1980-1984
Hans Lundin: Yamaha CS-60 & Prophet 5 Synthesizers, Yamaha CP-70 Electric
Grand Piano, drums, Roland TR-808 & vocal (Part I), Yamaha CS-60 & DX7 Synthesizers, Sequential Circuits Drumtraks & vocal (Part II)
Max Åhman: Guitar & Mats “Microben” Lindberg: Bass on track 4
Mixed by Hans Lundin at HGL Studio Uppsala, Sweden 2018
Mastered by Martin Igelström at MI Sound Design Uppsala, Sweden 2018
Original artwork by Per Nordin
CD 6:
Hans Lundin: Yamaha CS-60 & Prophet 5 Synthesizers, Yamaha CP-70 Electric Grand Piano, drums, Roland TR-808, vocal & Sequential Circuits Drumtraks (on track 8)
Hasse Bruniusson: Drums (track 2)
Max Åhman: Guitar (track 4 & 7)
Ingemar Bergman: Drums (track 4, 5, 7 & 10)
Mats Löfgren: Vocal (track 9)
Recorded and produced by Hans Lundin at Sonja Studio, Uppsala Sweden 1979-1984
All songs written by Hans Lundin except track 6 written for ”Ungdomsteatern i Uppsala (The youth theater in Uppsala)” 1984, music by
Hans Lundin, words by Lina Petrovska and track 9 music by Hans Lundin, words by Mats Löfgren
Mixed by Hans Lundin at HGL Studio Uppsala, Sweden 2018
Mastered by Martin Igelström at MI Sound Design Uppsala, Sweden 2018
Original artwork by Per Nordin
Released 2019-03.29
Reviewed 2019-06-10
Links:
kaipa.info
youtube
tempus fugit
Exklusiv musik kanske också, syntar, progressiv rock, mycket instrumentalt. Kort kan man väl påstå att Tales är en syntig version av de två föregående Kaipa-albumen. Även Visions… är av det väldigt elektroniska slaget med lite gitarr, lite sax och en ambitiös skapelse i två långa epos. Det fortsätter sedan med Houses som har är lite mer dynamiskt men bär spår av de föregående samtidigt som vi också får lite inslag moderna Kaipa. Det första av bonusalbumen i ett syntigt album med bra sväng och energi, nästan lite dansant skulle man kunna påstå samtidigt som det är både lite experimentellt och lättillgängligt. In Search of the Looking Glass består av överblivet material som inte kom med på de första två soloalbumen så det är stilistiskt åt det hållet. Okänt Öde består av Kaipa demos och det är det mest rockiga albumet och det med mest sång på, det som är mest likt vad Lundin gör nuförtiden.
Det är svårt att sätta fingret på exakt hur man kort ska beskriva detta, en del av det är elektroniskt och instrumentalt, det är också progrock i Kaipa-stil och lite däremellan. Det spänner över ett brett musikaliskt spektrum. Ljudbilden känns relativt fräsch, starkt remastrat så att det inte låter som åttiotalsmaterial. Det är väl inte direkt material man bör spela igenom allt på en gång utan en skiva i taget – och det är bra skivor rakt igenom. För mig är väl egentligen den avslutande den som gör starkast avtryck och den dansanta fjärdeskivan är inte så pjåkig heller. Hela boxen innehåller bra musik och borde definitivt tilltala den som gillar Lundins Kaipa, så om du gillar den typen av musik bör du definitivt fundera på denna fina box.
Är det då värt att slå till på denna box? Är det värt pengarna för de sex skivorna? Det är en bra fråga och jag tror väl att det beror lite på vilken inställning man har. Den verkade inte våldsamt dyr runt 400-500 kronor och då får men som sagt denna fina och begränsade box, personligen föredrar jag vinyl och har helt slutat köpa CD så jag kommer inte införskaffa denna då jag redan har musiken i digitalt format men jag kan varmt rekommendera att den som vill ha lite mer spännande musik tar sig en närmare titt på denna fina box, den innehåller väldigt mycket. Musiken är riktigt bra och riktigt underhållande och kan nog vara värd pengarna, om inte annat får man en exklusiv box som kanske kan vara värd något i framtiden.
HHHHHHH