Band:
Devin Townsend – lead vocals, guitars, bass, keyboards, programming
Discography:
Punky Brüster – Cooked on Phonics (1996)
Ocean Machine: Biomech (1997)
Infinity (1998)
Physicist (2000)
Terria (2001)
Accelerated Evolution (2003)
Devlab (2004)
Synchestra (2006)
The Hummer (2006)
Ziltoid the Omniscient (2007)
Ki (2009)
Addicted (2009)
Ghost (2011)
Decosntruction (2011)
Contain Us (Box Set) (2011)
By A Thread (Live in London 2011, BoxSet) (2012)
Epicloud (2012)
The Retinal Circus (2013)
Z2 (2014)
Transcendence (2016)
Ocean Machine - Live At The Ancient Theater (2018)
Guests:
Nathan Navarro – bass
Morgan Ågren – drums
Samus Paulicelli – drums
Anup Sastry – drums
Elliot Desgagnés – additional vocals
Ché Aimee Dorval – additional vocals ("Genesis")
Anneke van Giersbergen – additional vocals ("Hear Me", "Here Comes the Sun", "King")
Chad Kroeger – additional vocals ("Hear Me")
Mike Keneally - additional guitars
Ryan Dahle – additional guitars
Steve Vai – additional guitars ("Here Comes the Sun")
Elektra Women's Choir – choir
Info:
Produced by Devin Townsend
Additional producer, engineer: Adam "Nolly" Getgood
Musical directions by Mike Keneally
Released 2019-03-29
Reviewed 2019-03-23
Links:
hevydevy.com
youtube
insideout
Empath heter detta nya album som bjuder på musik som kan beskrivas som inspirerat ur ett brett spektrum av genrer. Det är jazzigt, poppigt, metal, vråligt och en hel massa annat, allt fantasifullt målat i spännande färger och former. Devin sjunger och vrålar och sjunger och så vidare, han har dessutom lite gästsångare och körsångare samt like instrumentalister av dignitet, exempelvis Steve Vai med flera. Albumet är varierat med stort musikaliskt djup, det är kreativt och oförutsägbart – riktigt snyggt framfört och producerat. Melodierna är starka och sången riktigt vass och låtmaterialet är spännande och dramatiskt, dessutom känns speltiden sansad trots att den är över en timme fördelat på tio spår.
Det är ett grymt album, bäst hittills 2019 och definitivt värt höga poäng. Det är inte bara på grund av den fantasifulla musiken utan för att det är riktigt bra, med många högklassiga låtar som lockar en till att lyssna igen. Jag tycker utan tvekan att Townsend satt ihop ett förträffligt album här, ett av hans finaste i en lång karriär av både imponerande och inte lika imponerande album. Man kan ju inte annat än hylla hur han vågar strunta i genrer och konventioner och göra den musik han själv vill, med spår som inte lätt kan etiketteras och med ett album som hämtar innehåll från diverse genrer och spretar våldsamt men ändå känns väl sammansatt och logiskt sammanhängande. Det är en imponerande kreation av en man som med all rätta kan kallas för ett musikaliskt geni.
Med spår som Borderline, den inledande boxen i ansiktet som kallas Genesis och avslutande jätteeposet Singularity imponerar Empath storligen. Devin riskerar mycket och bryter med konventionen i den metalliska genren, en genre som normalt är konservativ och rädd för nytänkande. Men om man inte riskerar kan man inte heller lyckas och jag tar hellre en Empath än 300 av dessa AOR/heavy metal/hårdrock eller vad du nu vill som släpps när som helst eftersom det är mycket roligare att lyssna på och skriva om musik som faktiskt känns relevant än ytterligare en variation av något man redan hört till leda flera gånger om. Detta album är grymt bra, det är fräscht och det är underhållande. Det är kanske lite för långdraget för att vara helt perfekt men det stoppar inte Emparth från att vara ett fantastiskt fint album som jag varmt kan rekommendera till alla er som gillar spännande musik. Musik som inte passar i någon genre, eller i de flesta genrer.
HHHHHHH