Band:
Jürgen Dachl - Vocals
Manni Ewender - Guitars
Bernd Intveen - Guitars
Horst Teßmann - Bass
Chris Widmann - Drums
Discography:
2000 Fireball
2001 Cold Desert Moon
2004 Lord Of Darkness
2009 Signs Of Revolution
2015 Echoes Of A Lost Paradise
Guests:
Natalie Pereira Dos Santos - vocals
Info:
Recorded at SH Studio in Munich, Germany
Mix by Mario Lochert and mastering by Jan Vacik at Dreamsound Studio Munich, Germany.
Cover artwork by Jan Yrlund, Darkgrove.net
Released 2017-03-24
Reviewed 2017-03-10
Links:
stormhammer.de
youtube
massacre
Klassisk power metal med allt vad det innebär i form av klämmiga refränger, kraftackord och allt det där med typisk lyrik innefattande drakar, nordmän och demoner. Ingen ljudbild som imponerar eller sticker ut heller, faktum är att Stormhammers album är ett sådant där som bara går in genom det ena örat och ut genom det andra – och till råga på allt är det långt och händelsefattigt. Inte direkt ett album jag frivilligt väljer att spela om jag vill lyssna på något bra.
De kallar sig Münchens främsta power metal-band på sin hemsida, München kan inte vara något vidare power metal-samhälle om Stormhammer är det bästa de har att erbjuda. Kanske är titeln välkommen till slutet profetiskt och att detta är deras avslutande verk, det hade inte varit någon större förlust om det hade varit sant. Nu är det säkert inte det och flera recensenter kommer säkert försöka slå i er att detta är ett förträffligt band och så vidare, men det är inte så, Stormhammers nya album är bara ett i den enorma mängd av lika ointressanta power metal-album vi har bjudits på genom åren.
Welcome to the End är väl på de flesta sätt okej med musik som går att lyssna på och så vidare men det är inte direkt ett imponerande album och inte ett som lockar till lyssnande. Det finns till exempel inga riktigt vassa låtar och när jag ska försöka mig på en summerande tanke är det enda som slår mig hur snyggt skivomslaget är och då släpps den förstås inte på vinyl, trodde jag men Horst i bandet korrigerade mig eftersom de säljer den på vinyl via sin hemsida – men kvar blir ändå en fråga: varför? Kanske för att vi inte ska behöva öppna det snygga konvolutet.
HHHHHHH