Band:
Ray Alder – vocals
Jim Matheos – guitar, guitar synth
Mark Zonder – drums
Joey Vera – bass
Kevin Moore – keyboards
Discography:
Night On Bröcken (1984)
The Spectre Within (1985)
Awaken The Guardian (1986)
No Exit (1988)
Perfect Symmetry (1989)
Parallels (1991)
InsideOut(1994)
A Pleasant Shade Of Gray (1997)
Disconnected (2000)
FWX (2004)
Darkness In A Different Light (2013)
Theories of Flight (2016)
Guests:
Bill Metoyer, Lydia Montagnese, Mark Zonder, Terry Brown, Lindsay Matheos - additional voices
Info:
Recorded, produced and mixed by Terry Brown at the Carriage House, Stamford, CT, November-December 1996
Assistant Engineers: Andy Katz and Joe Peccerillo
Mastering: Eddy Schreyer at Oasis
Pre-production: Bill's Place
Catering: George Hideous, Fidel Horrendous and Arthur Letsgoberg at Salad Face International
Art Direction & Design: Ioannis and Steve Jacaruso at Vivid Image
Photography: Ioannis and Heide Coyle
Released 1997-04-22
Reviewed 2017-04-22
Links:
fateswarning.com
youtube
massacre
Det är progressivt, ganska mörkt och ger en lite dyster, grå känsla. Musikaliskt bjuder det på överraskningar, oförutsägbara vändningar och även en del medryckande partier. Det är ett album som har allt. Lysande produktion som känns fräsch trots att det gått tjugo år sedan det släpptes och förutsättningarna ändrats en hel del sedan dess. Det är också ett album som struntat i alla konventioner, som vågar vara annorlunda och oförutsägbart. Framförallt ett album som vågar vinna och riskerar att förlora, vilket det förstås inte gör – en tidlös klassiker om du någon gång skulle behöva definiera en sådan.
Det måste ju också sägas vara ganska våghalsigt att göra ett album från vilket det är svårt att skapa en radiovänlig singel, samtidigt är ofta de bästa albumen skapade på det sättet. Till och med Ray Alder tycker att det är bandets bästa album hittills, albumet de skrev för sig själva utan att behöva tänka på videos eller singlar, bara musik. Det enda lilla fel jag kan hitta med detta album är att det inte vänder sig till alla och att det kräver något av den som lyssnar – men det är egentligen inget fel eftersom det är precis så man måste göra för att skapa något majestätiskt, man måste våga skrämma bort vissa. En annan nackdel för bandet kan förstås vara att det är ett album som i princip är omöjligt att överträffa, jag tror inte att de kommer att kunna göra något som slår detta. Men jag skulle förstås bli extremt glad om de lyckades någon gång, det enda jag hoppas på är att de inte gör som Queensrÿche och försöker sig på en uppföljare för det tror jag skulle bli ett lika stort fiasko som uppföljaren till ”Mindcrime”.
Om ni fortfarande inte har kollat upp det här albumet så råder jag er att göra det snarast möjligt, få album kommer ens i närheten av det och gillar ni progressiv musik vore det nästan brottsligt att inte äga detta album. Ett av tidernas absolut vassaste album och ett som är lika bra idag som det var när det släpptes, Ray Alders och mitt favoritalbum när det gäller ett av de absolut största namnen inom progressiv metal. Jag rekommenderar att du låter dig omsvepas av denna behagliga gråton, du förtjänar att bil mördad i München och korsfäst i Rom om du inte gör det.
…Embrace this shade of gray, this pleasant shade of gray.
HHHHHHH