4.Blinded

Released 2013-10-04
Reviewed 2013-12-08

kosmobitch.com
soundcloud
7hard

Intressant bandnamn och kanske inte lika intressant skivomslag för detta tyska band. En kvintett tycks de vara av bilder att döma men ingenstans hittar jag någon uppställning men de frontas av en kvinna så mycket kan jag höra. Som så många andra band från 7Hard är all info på tyska, alla recensioner är på tyska liksom bandets hemsida men jag har kunnat förstå att bandet bildades 2012 och att detta nog är bandets första alster och att deras debutalbum antas vara i antågande. Så vad ska vi då säga om detta anonyma band? är det något att ha då?

Musikaliskt tycker jag att det påminner en hel del om ett band vid namn Absynth Aura som jag recenserade förra året, modern metal med kvinnlig sång. Lite inslag av populär musik av dagens stil finns också med, överlag kan det väl kallas alternativ metal eller modern metal. Fyra spår som erbjuder hyfsad variation och en riktigt bra produktion, en EP som helt enkelt visar upp ett band med god kapacitet och kompetens. Jag tycker att sångerskan är bra, skön röst för den här typen av musik. Dessutom visar bandet upp god energi och kreativitet, det finns mycket positivt att säga om denna EP men sammansätts allt detta positivt till en bra EP?

Självklart är det bra, det är en väldigt trevlig liten EP, alla fyra låtar är kompetent genomförda och väldigt bra. Ingen låt sticker ut i negativ bemärkelse, känslan är helt enkelt väldigt positiv rakt igenom. Inte för att det är så svårt med tanke på att det bara handlar om fyra spår och sexton minuter och om jag ska säga något negativt så är det just det, sexton minuter är inte speciellt mycket musik men å andra sidan är det ganska lagom att spela EPn två gånger efter varandra, då får man en lagom speltid. Och som jag nämnde det påminner mig om italienska Absynth Aura även om detta är lite mindre melodiöst och lite tyngre och med lite mer dragning mot modernare populärmusik. Det är definitivt en vällovande EP som jag kan rekommendera.

Det inleds kanske försiktigt, det första spåret är nog det sämsta på EPn, ett som bygger upp till något som aldrig riktigt kommer, inte i det spåret i alla fall. Det tar sig sedan till det andra spåret som kallas Spotless Mind, det spåret är riktigt bra med stark refräng och skön framtoning hela vägen igenom. Om det andra spåret är bäst så är det tredje inte speciellt långt efter, det är ett spår med skön atmosfär och riktigt bra sånginsats precis som det föregående, också det som finns som video i denna recension. Avslutande spåret är ett litet steg bakåt i jämförelse med de två föregående spåren men det är inte på något sätt ett spår som är annat än bra.

Kort och gott så blir helhetsintrycket att detta är en riktigt bra EP och att jag ser fram emot bandets förhoppningsvis snart stundande debutalbum, det känns som ett album som lovar gott. Under tiden ska jag roa mig med att lyssna på denna EP ett par gånger till, det är den definitivt värd.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Absynth Aura/Evanescense/Black Daffodils