Band:
Rob Mancini – Guitars, Bass, Synth & Programming, Backing Vocals
Aine Mancini – Backing Vocals
Discography:
Debut
info:
Recorded at GMG Studio One Ireland
Mastering by Harry Hess at Vespa Music Group Canada
guests:
Released 2011-11-11
Reviewed 2011-12-14
Links:
robmancinirock.com
myspace
youtube
reverbnation
rock'n'growl
Omslaget med en snubbe i solglasögon är kanske inte det mest imponerande och avslöjar heller inte direkt vad du kan förvänta dig på albumet. Du får precis som först angavs, melodiös rock med lite AOR-anspelningar men också lite anspelningar på den moderna rockmusiken men inte av det amerikanska snittet (tack och lov). Ofta är det riktat mot melodiösa medryckande refränger och ganska tempofyllda låtar som varvas ett par lite mer återhållna låtar. Melodiösa gitarrer av AOR-snitt tillsammans med stämningskeyboards är närvarande i många av spåren och också den klassiska temposänkningen efter ett energiskt intro (tyvärr) som sedan övergår i medryckande refräng. Robs röst är ganska typisk för genren, han kan knappast beskrivas som vare sig unik eller lysande när det gäller kvalitén på sångare. Produktion och ljudbild är av god kvalité, inte så finputsat som AOR men knappast särskilt smutsigt heller, sådär melodirockigt putsat som vi hört i många av AOR Heavens skivsläpp i år så om du tillhör de som alltid hyllar deras skivsläpp så kan detta vara något att titta närmare på rent ljudbildsmässigt i alla fall. Ganska traditionell melodiös rock kan det faktiskt ändå sägas vara, det är knappast något som kommer vålla någon skivköpare en hjärtinfarkt på grund av den överraskande musikaliska inriktningen. Det finns tretton spår på albumet varav ett är en cover på Kate Bushs förträffliga Running up That Hill och ett är en radio edit av spår tre, allt som allt spelar du igenom albumet på strax över 48 minuter och du kommer främst slås av coverspåret första gången du lyssnar.
Alltså det börjar ju lite skönt cirkusigt och då kan man faktiskt få vissa förväntningar men sedan träder ett klassiskt melodiöst rockalbum fram ur kulisserna och skrämmer slag på clownerna som skrikande flyr genom publiken som dränks i skum från en trasig brandsläckare och hela tältet utryms till förmån för rockarna (de gamla som deckarna i femtiotalsfilmer gärna använde i regnet) som spelar sin musik för skummande läktare. Jag har ingen aning om vart det där kom från men första gången jag hörde albumet tyckte jag det var en så stor besvikelse så jag stängde av efter spår sex trots att jag inte hade några förväntningar på det. Dock är jag en enträgen recensent så jag ger mig inte efter ett misslyckat försök så jag har jobbat mig igenom albumet ett antal gånger (elva och en halv) och jag ställer mig nu ändå positiv till detsamma, det är ett ganska bra album med några spår som faktiskt är väldigt lyckade, spår två, tre, fem, sju och elva tycker jag är väldigt bra, annars är det helt okej men känns ganska mycket som rätt standardiserade melodiösa rocklåtar som jag hör varje dag hela tiden för alltid finns de på någon av albumen som just då ska recenseras.
Det största problemet för Rob och hans cirkus är att den inte har någonting som sticker ut, det är välgjorda och bra låtar men ingen av dem är den där riktiga sparken i skrevet som får dig att stanna till och notera vad som spelas. Det bästa spåret är covern och sjunde spåret Weak as I am. Spår sex är ett spår som han kunde utelämnat för det känns som ett typiskt rockspår enligt mallen för genren, ingenting alls som är värt att notera där.
Så, överlag ett bra album, lite för vanligt för att verkligen gripa tag i mig men det finns ett par höjdpunkter som gör albumet väl värt att låna sina öron en liten stund. Jag skulle dock fundera både en och två gånger innan jag köpte albumet, men om ni uppskattar melodiös rock i AOR Heaven-anda då bör ni definitivt kolla upp Rob och hans cirkus.
HHHHHHH
Föregående recensioner:
Cobra Starship - Night Shades
Hate Gallery - Viva La Resistance
Monoscream - Redemption
Föregående artiklar:
Absurdity
Mystic Prophecy
Coronatus