Return To Decadence (EP 2010)

Produced, mixed and mastered by Michele Guaitoli

Released 2021-05-20
Reviewed 2022-07-17

sandnessofficial.com
rockshots records

Sandness har ett kul omslag, det är ju antingen en hårdrockigare och mer modern version av Hamlet, eller en likadan scenanpassning av Indiana Jones. Vilket som gömmer det sig förstås ett album bakom och det kanske inte riktigt är lika spännande som att tänka kring omslaget. En italiensk trio gömmer sig bakom namnet Sandness och detta kul omslag som pryder deras fjärde album, de bildades 2008 och den första egenhändigt släppta EPn kom 2010.

Bandet har två ledsångare, vilket kan ge dynamik i sånginsatsen även om jag tycker att de låter lite för lika för att det verkligen ska ge en bra effekt. Mer olika röster skapar en starkare dynamik i ljudbilden. Men sångarna gör ett bra jobb på bandets klämkäcka sleaze-rock, det är lite poppigt och klämkäckt, melodiöst. Lite retro är det förstås, som det mesta i deras stil är det tydligt att de hämtar inspirationen i det förflutna och inte direkt anstränger sig för att skapa något direkt modern. Det blir ganska mycket vad man kan förvänta sig efter att man hört den första låten, det kommer inte direkt någonting som överraskar. Med femtioen minuter tycker jag dessutom att de tar i lite väl mycket, nog hade de kunnat skippa lite av dem och skapat ett lite mer distinkt album.

Det ser mer intressant ut än det är, så mycket kan jag snabbt konstatera. Samtidigt gillar jag Play Your Part eftersom flera av låtarna är väldigt underhållande och det är ett album som är lättsmält och kul att lyssna på. Det har sina huvudsakliga problem i att det inte direkt känns nytt, att det inte riktigt känns som att ta in något man inte hört förr. Alla nya album som känns bekanta redan när man börjar spela dem har problem, och oavsett hur bra Sandness är så finns det bättre alternativ, de väljer att följa istället för att leda, man kan nog påstå att de väljer att befinna sig någonstans under radarn – vill man verkligen slå som musiker måste man komma med något fräscht eller göra det som är populärt, annars fungerar det icke.

Det kan inte direkt gå fel om du köper Play Your Part, det är ett underhållande album med bra låtar. Det som lär hända är dock att du snart inser att du har bättre album i den kategorin och efter ett kort nyhetens behag kommer du att återigen välja att lyssna på dem hellre än på Sandness. Den italienska trion bjuder oss på ett väldigt habilt men knappast spektakulärt album.