Band:
Daniele Barbarossa - Vocals, Lyrical Vocals & Choirs
Gabriele Boschi - Violin, Orchestral & Choral Arrangements, Orchestration
Riccardo Gisotti - Electric Guitars, Bouzouki
Dario Gisotti - Uillean Pipes, Whistles
Matteo Serlenga - Electric Bass
Luca Ghiglione - Drums & Percussions
Discography:
The Harmonic Passage (2015)
Guests:
Riccardo Gisotti - Guitar solos
ORCHESTRA
Conductor Vito Lo Re
Violins I: Gabriele Boschi, Alberto Mineo, Silvia Brusini, Emilia Gasparini
Violins II: Giulia Subba, Benedetta Fabbri, Clara Mezzanatto, David Villaverde Navarro Violas: Francesco Bagnasco, Alessandra Rizzone, Pietro Romagnoli
Cellos: Delfina Parodi, Alice Ghiretti, Davide Di Blasio
Contrabbassos: Davide Ritelli, Francesco Rocco
Flute & Piccolo: Elisabetta Boschi
Oboe: Mirko Foschi
Clarinet: Ilaria Laruccia
Bassoon: Michela Bozzano
Trumpet: Majuran Chandrapatham
FOLK
Uillean Pipes & Whistles: Dario Gisotti
Button Accordion: Daniele Nicola
Bouzouki: Gabriele Caporuscio, Riccardo Gisotti
CHOIRS
Soprano Soloist in La Morte di Venere: Vittoria Leoni
Soprano Choir: Benedetta Torre, Francesca Torre, Silvia Traverso
Female Choir: Morena Campus, Naomi Piga, Sara Sabatini, Fiamma Odorico, Alessia Bruzzo, Serena Agostini
Male Choir: Roberto Tiranti, Daniele Barbarossa, Francesco Ciapica, Daniele Zampelli, Wild Steel
Bass: Daniele Nicola
Scream & Growl: Emanuele Biggi
Narrators: Mattia di Pasquale, Peter Coates, Martyn Owen
Info:
Produced by Winterage
Band and Choirs recorded by Tommy Talamanca at Nadir Music Studios (Genoa)
Orchestra recorded by Cristian Demaestri at Punto Rec Studios (Turin)
Vocals and additional Choirs recorded by Roberto Tiranti
Orchestral & Choral arrangements by Gabriele Boschi
Mixed by Simone Coen at La Sauna Recording Studio (Milan)
Mastered by Jacob Hansen at Hansen Studios (Denmark)
Orchestra conducted by M° Vito Lo Re
Cover artwork by Péter Sallai
Released 2021-01-15
Reviewed 2021-03-14
Links:
winterage.net
bandcamp
scarlet records
62 minuter är vad det tar att ta sig igenom detta album, under dessa får vi maffiga körer, stråkar, orkestrar, folkmusikaliska inslag och det känns som allt däremellan – vi får nog det mesta helt enkelt. Ljudbilden är sådär skönt italienskt, nästan löjligt teatralisk och pampig och det känns som att orkestrar och stora stämningar tar all uppmärksamhet. Det tar någon genomspelning innan jag faktiskt börjar lyssna på låtarna, låtarna som bjuder på stor variation precis som när det gäller sången som ofta är i kör men det finns både klassiskt rockig sång och inslag av något vrål – spretigt. Det kan vara snyggt och det kan vara lätt medryckande men det är också långt och får mig att tänka på Turilli och Rhapsody, ungefär som sina mer kända landsmän så blir det nästan mer löjligt än episkt och mer jobbigt än underhållande – pinsamt är en beskrivning som känns träffande för delar av detta album.
Det finns en del riktigt bra italiensk symfmetall, men Winterage har valt att plagiera det kanske största, men samtidigt ofta tråkigaste av dessa band – jag tycker inte att de når några högre höjder. Visst finns det som sagt snygga inslag men som helhet tycker jag ändå att albumet mer tråkar ut än underhåller och jag tycker inte att Winterage gör något som känns fräscht och spännande. Det är ”magic steel”, ”mighty warriors” och allt det där som vi redan hört tjatas ut till förbannelse av Rhapsody och andra band tidigare – och visst kan det i vissa fall låta löjligt bra, Rhapsody är ju fantastiska i sina bästa stunder men kan samtidigt vara lika usla i nästa ögonblick – det här blir mest tråkigt, och det är kanske alldeles för lite skönhet för att verkligen glänsa.
Winterage har en lång väg att vandra för att uppnå relevans, deras musik känns överarbetad. Med låtar som aldrig når något upphetsande klimax dröjer det inte alltför många minuter av de 62 innan jag är uttråkad och bara väntar på slutet. Symfonisk metall har gjorts bättre av så många band, ett flertal av deras landsmän slår dem ordentligt på fingrarna. Nästa gång kanske de ska börja med att skriva bra låtar och komma med arrangemangen efteråt, bygg från en stabil och bra grund – detta känns som ett hafsverk trots en ganska rejäl och antagligen tidskrävande produktion. Det blir påfrestande att lyssna på detta album och oftast stänger jag av långt innan den obligatoriska evighetslånga avslutningen.
HHHHHHH