M.I.God.
Spectres on Parade

Tracks
01. Vertigo
02. The Solitary Ghost
03. Tongues Of Poison
04. We All Belong To The Dark
05. Embracing The Neon
06. Titans Of The Void
07. The Sleeping Cruelty
08. Atelier Macabre
09. Specters On Parade
10. Sonata In Tenebris (Interlude I)
11. Tears Of Today
12. What's Your Favorite Scourge
13. Chances
14. The Call
15. Weight Of A Million Souls
16. Cluster (Interlude II)
17. Bound To A Daydream
18. Between The Devil And The Deep Blue Sea
19. The Threshold
20. Terminus Life
21. I Feed You My Love


Band:
Max Chemnitz – vocals
Uli Holzermer – guitars, bg vocals
Dan Heß– rhythm guitars, bg vocals
Mick Steger - bass
Dodo Scmitt - keys, bg vocals
Eric Wunderlich – Drums


Discography:
Floor 29 (2012)


Guests:
Laura Hopfenmüller- paramedic in tr. 20
Michael Sopolidis - drums, keys, synths, noised & loops


Info:
Produced by Max Chemnitz & Dan Heß
Mixed & mastered by Stephan Ernst
Track 01, 03, 05, 07, 12, 14, 18 and 20 written, performed and recorded by Michael Sopolidis
Cover art and booklet design by Michael Sopolidis

Released 2019-02-15
Reviewed 2019-02-18

Links:
migod.de
youtube
fastball music

Det var ju ett kul namn, M.I.God. Det är ett tyskt band som släppte debuten 2012 och nu kommer med första delen av två i en konceptuell historia och den heter Specters on Parade. Vi kanske kan misstänka att det ligger viss inspiration från Drömteatren med tanke på hur de förväxlat Spectre med Specter. Hyfsat snygg förpackning får vi åtminstone, det är alltid något. Musikaliskt får vi hela 21 spår varav ett är en cover på norska Margaret Bergers I Feed You My Love som avslutar albumet.

Det är 13 låtar och 7 introducerande spår, samma idé som exempelvis Kamelots Epica men det här är tyngre, går lite mer mot det extremmetalliska kanske. Lite In Flames möter Dream Theaters Six Degrees of Inner Turbulence eller något åt det hållet. Lite progressivt, ganska mörkt och inte så värst melodiöst egentligen. Ett album som kräver lite tid och uppmärksamhet för att man ska komma in i det. Ljudbilden är ganska mörk, ganska rejäl och rivig – inte så överdrivet polerad som en del modern musik kan tendera att vara. Långt är det också, och trots interludier och narrativ så känns det också långt, för långt skulle jag nog vilja påstå.

Stämningen är bäst egentligen, den får en initialt väldigt intresserad och jag finner att jag en stund lyssnar på låtarna men ju längre in i albumet jag kommer, desto mindre lyssnar jag. När albumet närmar sig slutet har jag helt tappat intresset som dock åter väcks till liv i den avslutande covern, en cover som är albumets finaste låt. Förutom covern är det väl egentligen bara titelspåret som också lämnar visst bestående intryck. Så man kan väl påstå att det är ett fint album som dock är för långt och som också skulle behöva lite mer dynamik och ytterligare något eller några riktigt vassa spår. Det blir lite för monotont, för platt och för långt för att verkligen väcka lyssnarens intresse och jag måste säga att jag spelade denna i bilen under en långresa men orkade inte igenom den en enda gång, både på väg till destination och hem bytte jag till SR P1 istället för att lyssna vidare efter ungefär halva albumet. Det är rätt schysst, väl genomarbetat och sådär men något saknas.

De paraderande spökena skrämmer kanske inte bort mig men de lockar inte heller mig till sig, det blir helt enkelt ett album man placerar någonstans mitt i allt. Schysst men inte fantastiskt, inte heller svagt. Denna parad av vålnader kanske kan vara värd att titta på men känns inte direkt som ett givet musikaliskt val för någon.

HHHHHHH

 

 

 

Label: Fastball Music
Tre liknande band: In Flames/Dream Theater/Sevendust
Betyg: HHH
HHHH (4/7)
Recensent: Daniel Källmalm


read in english