Band:
Johan Fahlberg - Vocals
Peter Östros - Guitars
Masahiro Eto - Guitars
Michael Müller - Bass
Bodo Stricker - Drums
Discography:
Inside Out (1994)
Slaves & Masters 1996)
Mystery Eyes (1998)
IV (1999)
Diary 1999 - 2000 (2001)
The Journey Will Never End (2002)
Trust (2004)
Helluva Time (2005)
Sinister Mind (2007)
Perfect Insanity (2009)
Common Destiny (2012)
Fight the System (2014)
Guilty by Design (2016)
Guests:
Info:
Produced by JADED HEART
Mixed and mastered by Erik Mårtensson at Mass Destruction Production
Cover artwork by Thomas Ewerhard
Released 2018-03-30
Reviewed 2018-04-03
Links:
jadedheart.de
myspace
last-fm
youtube
massacre
Trots bra sång och snygg ljudbild, jag gillar lite mer kraftfull melodirock, kan jag inte säga att jag varken fångas eller hänförs av vad Jaded Heart har att erbjuda. Det känns mer som ett album gjort på rutin, låtar hopslängda under en fikapaus, kanske till och med ritade på en servett, det är ungefär intrycket jag får när jag lyssnar på detta trettonde album från detta band. Det är ungefär ett standardurval av låtar och det bjuds inte direkt på några överraskningar bland de elva som standardutförandet har att erbjuda, och det känns dessutom med sina femtio minuters speltid alldeles för långt – med digipak-versionen blir det än längre med över timmen. Man tröttnar ganska mycket snabbare än så.
Utomordentligt intetsägande skulle jag vilja påstå och det mest minnesvärda bör vara skivomslaget – One World är det spår som känns mest minnesvärt men det är på ett album av schysst producerade ganska intetsägande låtar. Det känns som att Jaded Heart borde ha mer att erbjuda än standardiserad hårdrock, med så många album i bagaget som dessutom gått i mer eller mindre samma stil kan man tycka att det borde finnas en viss längtan efter att göra något lite mer spännande – något som får fansen att sätta drycken i halsen och sedan spotta ut den i ansiktet på någon. Det har gått 20 år sedan debuten som gick i samma stil som detta album – då och då känns det som att de blixtrar till men oftast blir det som nu.
Rakt ner i den digitala papperskorgen hamnar Devil’s Gift, det är ett album jag inte kommer att spela igen nu när jag ritat ner det sista om detta album. Fahlberg och kompani har definitivt potentialen men de behöver göra något annat än gammalt trött kopierande av sig själva. Skrev inte jag om det här albumet 2016? Det var min första tanke när jag spelade igenom detta album för första gången, och jag kan inte säga att upprepat lyssnande får det att kännas mer intressant.
HHHHHHH