Band:
Clive Bayley – Guitar, Vocals
Robert Hagger – Drums
Tony Kaye – Hammond organ
Billy Sherwood – Production, Keyboards, Bass
Hugo Barré – Bass, Vocals
Discography:
Debut
Guests:
Info:
Released 2015-03-09
Reviewed 2015-04-12
Links:
mabelgreerstoyshop.com
youtube
Musikaliskt bör ni som följt hela Yes karriär känna igen er för det låter som klassiska Yes men lite uppfräschat med en modern känsla. Kanske inte så nyskapande men det är retrorock snyggare utfört än i de flesta fall vi hört, sången är inte den vassaste men jag tycker att den passar väldigt bra till den musik vi får höra. Snygg produktion, bra djup och drama. Vi får elva spår på albumet, hyfsad variation och 54 minuters speltid på detta album.
Jag gillar detta album, det kanske inte är det mest nyskapande men det är sällan vi får retrorock med progressiva och psykedeliska inslag som låter så här bra. Ofta är retrorock bara raka plagiat av något som kom tidigare ta Bullet, Bonafide och allt vad de heter som exempel på den saken, skillnaden är att MGT varken är dåliga eller ger en omedelbar känsla av déjà vu trots att deras musik känns välbekant. Jag kan förstås inte tokhylla albumet för så bra är det inte och så nyskapande är det inte heller men för alla oss som gillar skön musik och bra låtar är det definitivt värt att sätta tänderna i.
Jag gillar albumets alla låtar men håller nog inledande Electric Funeral som det snyggaste spåret på detta väldigt trevliga album. Så om ni uppskattar band som Yes och deras likar, speciellt deras tidigare era och tyckte att Yes inte borde ha utvecklats utan bara snygga till sin ljudbild – då är detta album ett extremt givet köp. En önskan jag har efter att ha hört detta album är att det inte tar 49 år till vi får höra en uppföljare – eller ska vi säga tills ni får höra den från ett band där medlemmarna är över 100 år gamla.
HHHHHHH