Band:
Jeff Ward - Vocals
John Lutzow - Guitars/ Keyboards/ B-vocals
Dave Rumbold - Drums
Derek Blake - Bass/ B-vocals
Discography:
Leviathan (EP 1991)
Deepest Secrets Beneath (1994)
Riddles, Questions, Poetry, & Outrage (1996)
Scoring the Chapters (1997)
At Long Last, Progress Stopped to Follow (2011)
Guests:
Drums and Percussion: Dave Rumbold, Ronald Percival, Trevor Helfer and Paul Perry
Violin and Viola: Rachel Segal from Colorado Symphony
Piano replacement: Tom Capek
Solo guitar in Testament for Non-Believers: Jason Boudreau
Solo guitar in Empty Vessel of Faith: Chris Lasegue
Info:
Produced by John C. Lutzow & Leviathan
Recorded and Engineered by JCL, Mixed by Jesse Obrien, Tom Capek and JCL
Mastered by Ty Tabor
Recorded at Killarney Street Studios, Aurora, CO
Mixed at Colorado Sound Studios, Denver, CO
Mastered at Alien Beans Studio, TX
Released 2014-02-14
Reviewed 2014-03-09
Links:
leviathanresurrected.com
myspace
youtube
reverbnation
stonefellowship recordings
Progressiv metal är just vad det handlar om, inte speciellt tungt utan mer i en episk inriktning. Det är ganska stort med långa låtar, ofta med utdragna inte så krångliga stycken, tempot är ofta ganska lågt och sångaren har en sådär halvpampig stämma som kan jämföras med Fates Warnings frontman Ray Alder. Inte den bästa progressiva produktion jag hört, produktionen är lite grumlig och inte lika ren och snygg som den oftast är i modern progressiv metal. På tal om sagda Fates Warning tycker jag att du har en bra jämförelse i där, om du nu hört dem. Hyfsat varierat men samtidigt ganska lite varierat om man jämför med genren i allmänhet. Ett ambitiöst välgjort album som inte skulle lida av lite bättre produktion.
Kanske inte det bästa av progressiva metalalbum jag hört, det blir lite för omständligt. Lite för trött i många fall och albumet blir trots att det är kreativt, finurligt och väl genomfört lite väl segt och inte speciellt minnesvärt när det ska summeras. 75 minuter är för långt kort och gott, främst på grund av att låtmaterialet inte är tillräckligt iöronfallande för att entusiasmera under hela speltiden, eller ens tre fjärdedelar av densamma. Visst är det ett bra album, ett jag tycker väldigt mycket om att lyssna på men som inte sätter sig.
Femton låtar, det är en hel hög och de är långa allihop men det finns ett som sträcker sig lite över alla andra låtar på albumet. Thumbing Your Nose at Those Who Oppose är det spåret, det finns också lite sköna citat om gudstro och så vidare men egentligen inget som glänser mer än det spår jag redan namngivit. Ett bra progressivt album men Dream Theaters och Fates Warnings senaste är bara ett par exempel på bättre val ur de nyligen släppta amerikanska progressiva metalalbumen på marknaden.
HHHHHHH