Band:
Steve Braun - Vocals
Jon Bodan - Lead Guitars, Backing Vocals, Death Vocals
Ernie Topran -Drums
Max Eve - Rhythm Guitar, Backing Vocals
Skyler Moore - Bass Guitar, Death Vocals
Discography:
A Manifesto for Domination (2008)
Building the Towers (2010)
IndoctriNation (2011)
Guests:
Info:
Produced by Jon Bodan and Lasse Lammert at Forever Productions, Atlanta GA
Cover artwork by Travis Smith/Seempieces
Released 2014-09-19
Reviewed 2014-08-31
Det handlar om ett amerikanskt band, från Georgia som alltså har tre tidigare album på meritlistan, jag har inte hört något av dem. Vad det handlar om är tung progressiv metal, det låter definitivt amerikanskt. Sångaren är lite väl nasal i vissa lägen för att vara riktigt på topp men produktionen är utmärkt, nästan perfekt till och med. Originaliteten är förstås norm i denna genre och så värst originella eller nyskapande är de faktiskt inte, stilistiskt ligger de nära en hel räcka av sina landsmän. Det bygger på progressiva tongångar, ofta starka refränger, sången varieras mellan klarsång och vrålande med övervikt för klarsången vilket förstås är lyckligtvis med tanke på att vrålsången är kass. Albumet är inte heller sådär våldsamt långt som vissa progressiva album kan tendera till att vara, femtiotre minuter är speltiden och variationen över denna speltid är också ganska stor utan att albumet blir osammanhängande.
Det är ett väldigt bra album, jag stämmer inte oreserverat in i vissa recensenters hyllningskör men kan väl vara med på ett litet hörn utan superlativerna förstås. Stort djup är förstås positivt vilket ger albumet en längre livslängd. Det innebär dock inte att albumet är svårt att ta till sig, det är ett komplext album som ändå håller sig till sak utan onödiga utsvävningar och med ett driv som inte är helt vanligt inom den progressiva metallen. Lika snyggt som skivomslaget kanske man kan säga att det är. Märkligt är dock valet av videospår som pressinformationen kallar ”smash hit” Web of Lies som är ett av de mest anonyma spåren på detta album, ett som trots dussinet genomspelningar inte givit något bestående intryck och ett av de få jag inte kan minnas utan att höra det.
Bäst är World Comes Undone som är grymt medryckande och här fungerar den nasala, lite gnälliga sångrösten riktigt bra. Som den oftast gör, dock inte i alla partier och även om vrålsången är kass så smälter den väl in i de flesta partier där den används och om man inte lyssnar noga så störs man inte speciellt mycket av den bristande kvalitén på den fronten. Så trots ett par uppenbara brister, främst i sångdepartementet, är detta ett riktigt bra album. Ett man gärna lyssnar på om och om igen, ett av de mer spännande i sin genre på senare tid. Varmt rekommenderat för alla er som gillar progressiv metall.
HHHHHHH