Band:
Tony Kakko (vocals, keyboards)
Elias Viljanen (guitar)
Marko Paasikoski (bass)
Henrik Klingenberg (keyboards)
Tommy Portimo (drums)
Discography:
Ecliptica (1999)
Silence (2001)
Winterheart's Guild (2003)
Reckoning Night (2004)
Unia (2007)
The Days of Grays (2009)
Guests:
Pekka Kuusisto - Violin
Peter Engberg - Acoustic guitars, viola caipira & banjo
Lauri Valkonen - Double Bass
Mika Mylläri - Trumpet
Sakari Kukko - Tenor & Soprano saxophone
Mikko P. Mustonen - Orchestrations
Anna Lavender - Spoken parts
Timo Kotipelto - Additional Backing vocals
Mediocre Media Ogre Choir
Info:
All songs written by Tony Kakko
Arranged by Tony Kakko & Sonata Arctica.
Stones Grow Her Name was recorded at:
Drums, Bass and Hammond - Studio57 by Pasi Kauppinen
Guitars - Sonic Pump Studios by Nino Laurenne and Petri Ahvenainen, Magic-7 by Elias
Trumpets & Saxophones - Sonic Pump Studios by Petri Ahvenainen
Double Bass - Tico Tico Studio by Ahti Kortelainen
Keyboards - Lanceland 2 & AA-Club Studio by Henkka, Kakkoslaatu Studio by T.Kakko
Tony's Vocals - Kakkoslaatu Studio by T.Kakko,
Tony's Studio Assistant - Markus "Masi" Hukari
Additional backing vocals - Sonic Pump Studios by Nino Laurenne
Mixed at Sonic Pump Studios by Mikko Karmila, with Tony & Marko
Mastered at Chartmakers by Svante Forsbäck
Album illustration by Inferi / Janne & Gina Pitkänen
Photos by Terhi Ylimäinen
Released 2012-05-18
Reviewed 2012-05-25
Inledande spåret Only the Broken Hearts känns som ”business as usual” för Sonata Arctica det är en låt som låter typiskt för dem och vid första anblick tycker jag att det känns ganska mycket som klassiskt Sonata Arctica, det är den snabbhamrande tempofyllda power metal som de gjorde sig kända med som sedan varieras med deras mer nutida musikaliska stilistik som är mer åt midtempo och lite mer progressivt. Att de starkt influeras av Queen torde inte överraska någon som hör samtida Sonata Arctica. Albumet har ganska stor variation där jag lite grann tycker att låtarna inte riktigt hör samman, det blir lite grann som ett pussel med illa inpassade bitar, det känns inte riktigt som en helhet.
Jag har alltid gillat Sonata Arctica, deras Silence är ett riktigt mästerverk men också debuten Ecliptica som är ett av mina favoritalbum alla kategorier, så supersnabb och supermelodiös med fantastiska turboballader. Stones Grow Her Name har alla element som Sonata Arctica brukar ha och känns lite grann som att de försökt överbrygga sina två faser, den före och den från och med Unia och det går inte överdrivet bra tycker jag. Sonata Arcticas musik har alltid präglats av en känsla av skaparglädje, energi och starka melodier och på detta album tycker jag glädjen saknas, jag blir inte glad eller hänryckt av att lyssna på det och det är en enorm besvikelse eftersom jag sett väldigt mycket fram emot detta album och det har ingenting alls unikt utan alla låtar känns som plagiat av tidigare låtar från tidigare skivor.
Har idéerna tagit slut? Om jag varit en rabiat fanatiker som vissa jag läst vilka recenserat och kommenterat recensionerna som tycker att de ska vara mer metal och bla, bla, hade jag kanske varit riktigt arg för att de kanske inte är samma power metal som förr, men vem fan bryr sig egentligen? metal är bara ett ord, musik är vad det handlar om och Sonata Arctica känns som att de fått slut på musikaliska idéer och istället trampar på stigar de redan gått tidigare vilket gör att ingenting på Stones Grow Her Name känns riktigt fräscht, Days of Grays hade flera spännande för bandet nya inslag precis som alla deras tidigare album men Stones Grow Her Name är bara ett typiskt Sonata Arcticaalbum utan något som ger en känsla av nytänkande. Och visst har Sonata Arctica både haft märkliga låttitlar och texter men flera av dem på detta album tar ju priset på tristess och nonsens i låttextform.
Stones Grow Her Name är ett bra album trots mina invändningar men ALLA andra Sonata Arctica album är mycket bättre och jag tar just nu och spelar lite Ecliptica istället medan jag avslutar denna text, vilket fantastiskt album. Synd att inte Stones Grow Her Name ens kommer nära, inte ens banjon kan få mig att tycka det.
HHHHHHH