Band:
Dominik Martin - Vocals
Manuel Lotter - Drums
Johannes Denk - Guitar
Gordian Golder - Guitar
Roland Gallus - Bass
Discography:
Debut
Guests:
Mätze - vocals
Info:
Recorded, mixed and mastered by Corni Bartels at Weltraumstudios Munich
Released 2012-11-23
Reviewed 2012-11-15
Musikaliskt är det inte direkt nyskapande, vi har definitivt hört det förr om jag säger så. Det är modernt och väl producerat som man kan säga om massor av band i genren idag. Det är väl metalcore eller metalcoremelodöds eller något i den stilen, vrålande sång med klarsjungande refränger, typiska riff och en del skrikande hardcoremässig sång. Ingenting konstigt egentligen alls med detta album utan bara ett album som följer vad som verkar vara lite av en trend inom metallen idag. Inte särskilt tungt eller brutalt utan fint och följsamt inrättat i leden av många andra i givakt stående melodödsare. Albumet har annars tio spår där titelspåret är det sjunde. Variation? inte direkt skulle jag vilja svara där, att bandet är musikaliskt begåvade borde det dock inte råda någon tvekan om även om sångaren är mer identitetslös än Kristdemokraternas partiledare vad han (eller hon) nu heter.
Fyra gånger, just det fyra gånger. Så många gånger spelade jag detta album innan jag ens kunde få en aning om hur det lät, det är ett album som liksom bara passerar förbi utan att beröra mig det minsta på vägen. Det är hyggligt välgjord melodiös dödsmetall eller metalcore eller vad man nu kaller det här, det är rivigt men med låtar som tuggar på i en stilistik som vi både sett och hört tidigare och det inte bara en gång. Lite sövande känner jag nu när jag sitter och skriver denna text samtidigt som jag lyssnare igen på albumet, ett album med ett par snygga melodier men som alltsomoftast känns extremt förutsägbart. Man kan säga att det är som att se en trollkonstnär uppträda, du vet vad som komma skall (i det fallet blir du lurad av en mästare på att få dig att se vad han/hon vill) med den skillnad att trollkonstnärer oftast är underhållande och det är något som Farewell to Arms inte är.
Jag har svårt att se något existensberättigande med detta album, visst är det okej utfört men det är så förutsägbart att en film av Michael Bay känns helt oförutsägbar. Krasst tycker jag att man kan säga att detta band musikaliskt har samma intressepotential som Aftonbladets nöjessidor.
HHHHHHH