Band:
Gary Moore - vocals & guitar
Discography:
Grinding Stone (1973)
Back on the Streets (1978)
G-Force (1980)
Corridors of Power (1982)
Dirty Fingers (1983)
Victims of the Future (1983)
Run for Cover (1985)
Wild Frontier (1987)
After the War (1989)
Still Got the Blues (1990)
After Hours (1992)
BBM (1994)
Blues for Greeny (1995)
Dark Days in Paradise (1997)
A Different Beat (1999)
Back to the Blues (2001)
Scars (2002)
Power of the Blues (2004)
Old New Ballads Blues (2006)
Close as You Get (2007)
Bad for You Baby (2008)
Live From London (2020)
Guests:
Pete Rees - bass (tracks: 1-4, 6-8)
Darrin Mooney - drums (tracks: 1, 3, 8)
Graham Walker - drums (tracks: 2, 4, 6, 7)
Vic Martin - keyboards (tracks: 1-4, 6-8)
Info:
Artwork by Roy Koch
Engineers: Andy May (track: 2), Chris Tsangarides (tracks: 1, 3, 4, 6-8), Graham Lilley (track: 2), Ian Taylor (track: 5)
Drum Loops, Drum Programming on track 5 by Roger King
Mixed By Chris Tsangarides (tracks: 3, 4, 7, 8), Gary Moore (tracks: 3, 4, 5, 7, 8), Ian Taylor (track: 5)
Mixed and Mastered by Richard Digby Jones
Photography by Jesse Wild
Released 2021-04-30
Reviewed 2021-07-15
Links:
gary-moore.com
mascot
Ni som känner Garys bluesiga karriär kommer att tycka att den blues/bluesrock vi får på detta album är välbekant, till och med jag känner igen hans signaturmelodier och hans karaktäristiska fraserande. Så egentligen bjuds vi väl inget nytt, men den som törstar efter något som andas minsta lilla nyhet från Gary Moore kommer förstås att ha något att sätta i tänderna, men han har flera album som bör ses som bättre val. Det blir lite spretigt men samtidigt är det överraskande väl sammanhängande med tanke på att det är outgivet material som kan vara från när som helst, men jag misstänker baserat på uppgifter om medverkande och så vidare att de kommer från få tillfällen snarare än många.
Det är ett trevligt album, jag finner mig förvånansvärt tilltalad av How Blue Can You Get, men så hade jag förväntat mig något hoprafsat som bara kastats ut utan eftertanke så som det brukar vara när fallna hjältar ges ut av bolag som hoppas göra en extra hacka på fans som hoppas på ett okänt fynd. Det är inte fallet och man hedrar nog ändå Garys minne hyfsat väl. Visst är det inte fantastiskt, men hade ni verkligen trott att Gary sparat inspelningar av fantastiska låtar till ett ”bättre tillfälle” som att han spelat in något att släppa efter sin död? Det vore ytterst osannolikt då det bästa släpps, det finns ju ingen anledning att spela in något och sedan hålla på det, om det inte är så att det inte håller måttet för ett inspelat album.
Kan definitivt vara värt att kika närmare på, det har definitivt sina positiva sidor. Samtidigt är det ju svårt att överse med att Gary har släppt bättre album, och det bör väl ändå ha funnits en anledning till att han ansåg att dessa låtar inte skulle släppas, eller? Kika på det, du gillar det säkert men förvänta dig inte något utomordentligt.HHHHHHH