Band:
Discography:
The Sitting Room (1982)
Changing Places (1983)
Joined Up Writing (1984)
Pressure Points (1985)
Hopeless Cases (1987)
R.S.V.P. (1988)
Unstill Life (1991)
The Law Is an Anagram of Wealth (1993)
Anne Clark and friends: Psychometry (1994)
To Love and Be Loved (1995)
Wordprocessing: The Remix Project (1997)
Anne Clark & Martyn Bates: Just After Sunset – The Poetry of Rainer Maria Rilke (1998)
From the Heart – Live in Bratislava (2003)
Notes Taken, Traces Left (2004)
The Smallest Acts of Kindness (2008)
Homage (The Silence Inside) (2019)
Guests:
Info:
Released 2021-05-28
Reviewed 2021-05-24
Links:
anneclarkofficial.com
youtube
Synthpop, darkwave, musikpoesi, det är väl någonstans där man kan placera Anne Clark, experimentellt och äventyrligt är väl kanske också lämpliga ord att ta till. Ofta i form av lite talad lyrik och sådär, för den som känner Annes musik är det förstås välbekant men med lite nytt liv, på gott och ont är det förstås alltid. Men det är ganska snyggt gjort, varierat förstås, men kanske också en aning spretigt då det är från olika eror hos Clark men också av olika musiker vilket skapar en lätt osammanhängande känsla. Dessutom blir det lite väl långt med över åttio minuter, det kan bli trögt att lyssna igenom om man inte är en större fanatiker.
Intressant, det var min tanke, både första och andra tanke. Däremot blir jag inte speciellt hänförd av vad jag hör, det griper inte tag i mig. Dessutom tycker jag att det blir ett lite väl långt album, och det saknar en känsla av dramatik. Visst finns det tendenser av spänning men helheten finns väl inte riktigt där, kanske är det spretigheten, kanske något annat. Men det går inte att förneka att det är intressant, och att det är bra trots nämnda förbättringspotential.
Men bör man verkligen kika närmare på detta album? Kanske, det känns inte som ett givet alternativ men gillar man vad Anne Clark gjort så gillar man ju detta, så svaret är väl kanske att det inte kan skada att kika även om det inte finns någon garanti för att man kommer att uppskatta det. Men man ska ju åtminstone plussa för att det är ett album som trots allt känns hyfsat fräscht, och det trots att det egentligen inte är några nya låtar – det är ju lite positivt.
HHHHHHH