Band:
Bob Katsionis
Discography:
Turn Of My Century (2002)
Imaginary Force (2004)
Noemon (2008)
Rest in Keys (2012)
Prognosis & Synopsis (2018)
Guests:
Info:
Written, Performed & Produced by Bob Katsionis
Recorded at Sound Symmetry Studio, Athens, GR
between 23rd and 28th of December 2019
Mastered by Nasos Nomikos @VU Productions
Game Concept by Bob Katsionis & Aggelos Theofanous
Original Artwork by Kostas Tsiakos/Paper Goblin
All music recorded using the "Koji" VST plug-in by Ugritone.
Released 2020-07-03
Reviewed 2020-08-28
Links:
bandcamp
youtube
symmetric records
Instrumental och midi, i 16-bitar, det för definitivt tankarna till de klassiska videospelen från 90-talet, innan de blev mer komplexa, innan X-Box och Playstation. Jag tänker på NES, Commodore64, Amiga, Sega Master System, sådana klassiska maskiner som gjorde mer avtryck än en PS4 eller X-BOX One kan göra. Det är snyggt gjort och hade mycket väl kunnat varit del av ett TV-spel där man följer sin pixlade hjälte genom en tvådimensionell miljö och flöjtar sig fram mot framgång och till sist vinner i ett allt annat än spektakulärt avslut, såsom det oftast var på den tiden.
Det är ett kul album, nostalgiskt, underhållande, lätt att tycka om, men inte särskilt speciellt eller minnesvärt. Jag tror att det känns underhållande ett tag men sedan går man vidare, ungefär som när man retrospelar gamla NES eller Sega-spel, det är kul en stund innan man inser att bättre spel gjordes senare, NHL20 är ju exempelvis mycket mer underhållande än Ice Hockey eller Blades of Steel till NES om man nu ska dra någon parallell. Men visst är det kul att ibland bli nostalgisk för ett ögonblick tills man inser att det skulle vara svårt att ta tidsmaskinen och leva på åttiotalet eller nittiotalet utan att sakna det vi har idag och ju längre bak du skulle gå, desto värre skulle den känslan bli.
En underhållande övning från Katsionis som bjuder på några riktigt sköna melodisnuttar men på det hela taget är det ändå ett album man snabbt glömmer – för mig som mest tragglar mig genom metal är omväxlingen kul men det dröjer inte länge innan man längtar efter något som har mer än 16 bitar. Amadeus bjuder på en stunds retrodrömmande och det är väl gott nog, men det är inte ett album man tar med sig, man spelar en stund och glömmer, ungefär som ett tevespel.
HHHHHHH