Mastered at Wasted Life Studio by René Hofmann
Cover art and Design by Horst Laber

Released 2017-12-01
Reviewed 2017-12-05

leslekin.com

tonzonen records

Österrikiska trion Les Lekin kommer med sitt andra album, Died With Fear kallas det. Det har en hyfsat intressant målning som framsida och fyra långa låtar listade på baksidan tillsammans med namnen på de tre medlemmarna och lite annan information. Att dö i skräck låter ju annars inget vidare men som musikalisk tematik fungerar det kanske bättre, trion håller visst till i ett industriellt område i Salzburg där de bjuder på sin kraftfulla instrumentala musik – eller åtminstone skapar den.

Det handlar om tung psykedelisk rockmusik med långa släpande låtar, låtar som ger lite känsla av att befinna sig i en verkstadsindustri under en kaotisk tid när ingenting riktigt fungerar. Musiken känns tung och lite monoton, det blir lite av en musikalisk vägg kanske man skulle kunna säga. Kanske är det för att de inte riktigt håller igen någonting utan tömmer ut vad de har i låtarna där varje instrument gör sitt bästa för att höras mest – ungefär. Och trots bara fyra låtar så är det ett album av ganska normal längd, och inte speciellt mycket variation.

Atmosfären är väl schysst, ganska dramatisk känsla – kanske av naturens storhet eller något annat där det ligger något illavarslande i bakgrunden. Jag gillar atmosfären och känslan albumet förmedlar, samtidigt är det väl inte direkt ett album som griper tag i mig speciellt mycket – det finns inte mycket som fängslar mig i det musikaliska förutom atmosfärerna. Låtarna är faktiskt lite intetsägande, jag skulle nog ha velat ha lite mer nyanser och lite mer djup, lite mer hopp och lite mer svärta, det är helt enkelt inte det soundtrack man tänker sig för någon som dock en skräckfylld död.

För den som gillar den här typen av musik känns Les Lekin som ett ganska bra val, inte ett av de absolut bästa albumen jag hört i genren men samtidigt långt ifrån något av de sämsta. Om du gillar de tre liknande banden eller musik i stil med dem bör du definitivt kolla upp detta album.

Tre liknande band: Red Sparowes/Toundra/WeedEater