Band:
Darkyra Black – Vocals
Garry King – Drums
Paul Jupe – Guitar
Fabinho Jablonski – Keyboards
Betovani Dinelli – Rhythm Guitar
Colin Haynes – Bass
Discography:
Debut
Guests:
George Boussounis - Keyboard, Samples & Arrangements
Thiago Trinsi - Guest Guitarist
Michael Porfyris – Cello
Ilias Sdoukos – Viola
Laertis Kokolanis - Violin
Dimitris Barbagalas - Acoustic Guitar
Info:
“Madoka’s Lament” composed by Sean Bernard 2011
All songs and lyrics aside from “Madoka’s Lament” written by Darkyra Black
Vocals Recorded in Perth, Western Australia
Album Produced and Mastered by George Boussounis
Online Recording Masters at Morph Flow Studio, Athens, Greece
Mixed & Edited by Garry King - La Foret Groupe France
Additional backup vocals on “Tears by Candlelight” & “Slither” by Paul Jupe & Garry King Album cover, layout and visual concept by Darkyra Black
Inlay photograph by Frank Bafile
Artwork brushes by www.obsidiandawn.com
Released 2014-02-20
Reviewed 2014-03-24
Links:
darkyra.com
youtube
soundcloud
Det börjar med en klagan och sedan står det klart att det inte är riktigt vad titeln indikerar. Det är gotiskt, kanske lite progressivt, väldigt melodiöst. Det påminner mig om flertalet andra band i samma genre men ändå gjort på ett ganska unikt sätt. Darkyras röst är mångfasetterad och skapar ett djup i musiken, ett djup vi inte så ofta. Jag tycker att man kan beskriva albumet som en dramatisk berättelse, i elva kapitel om du så önskar. Bra produktion, skön känsla, en imponerande ljudbild helt enkelt. Lite som en saga tycker jag faktiskt. Hygglig variation över de tolv spåren som avslutas med ett talat parti och stoltserar med närmare 70 minuters speltid.
70 minuter är lång tid, väldigt lång och även om du tar bort den talade avslutningen så räcker speltiden längre än timmen. Det är tyvärr för länge för att jag ska orka hålla intresset uppe. Det är utan tvekan bra producerat, väl framfört, fantasifullt och spännande men inte riktigt tillräckligt för att det ska hålla hela vägen. Missförstå mig rätt nu, det är ett bra album inget snack om den saken, det jag vill ha sagt är att det hade kunnat vara bättre. Det är ett album och ett band med gigantisk potential, potential jag inte riktigt tycker att de får fram genom detta album. Historien är intressant dock, även om den borde vara kortare.
Inledande Madoka’s Lament tillsammans med sjunde spåret Cold Cold Stone är de jag uppskattar mest på detta album, den sistnämnde är nog den största favoriten. Det talade spåret som avslutar allt tycker jag också är rätt kul, jag gillar hennes dialekt som känns väldigt spännande men samtidigt känns det kanske inte helt nödvändigt för albumet i och med att det adderar mycket tid och sedan känns det inte helt rätt med ett album som avslutas med ett narrativ. Ett album jag rekommenderar att du tar en titt på ifall du gillar kvinnofrontad melodiös metal, det är ett underhållande album om än lite för långt för min smak.
HHHHHHH