Band:
Yossi Sassi - Guitar, oud, saz, bouzouki, Chumbusch, vocals, keys, bass
Uri Shamir - Bass guitar
Shay Ifrah - Drums
Ben Azar - Guitar solo (Simple Things)
Discography:
Debut
Guests:
Marty Friedman - Lead guitar on The Routine
Marina Maximilian Blumin - Vocals on Melting Thoughts
Roei Friedman - Percussion
Nizar & Dimitri Radwan - Violins
Alfred Hajjar - Nay & Kawala Flutes
Roy Zuarets - Piano
David Sassi - Back. Vocals on The Routine
Mary Webber - Narration on Numbers World
Info:
Produced by Yossi Sassi
Music composed by Yossi Sassi
Lyrics by Yossi Sassi, except Simple Things, Numbers World & Sahara Afternoon co-written with Mary Webber and Melting Thoughts written by Marina Maximilian Blumin
Recording Engineer Liron Schaffer
@ Bardo Studios, Tel-Aviv, Israel
Assistant Engineers: Jonathan Kossov & Tamir Kitay
Ben Essev - Guitar Tech. and production assistant
Mixed by Liron Schaffer @ Zaza Jaffa Studios
Mastered by Michael Fossenkemper @ Turtletone Studios, NYC
Pre-production by Yossi @ Simplyossi studios.
Artwork & Graphics by Dina Bova & Gadi Boleslavsky
Logo design by Ayelet Rabinovitch
Logo concept by Yossi Sassi
Released 2012-04-09
Reviewed 2012-06-19
Links:
yossisassi.com
myspace
youtube
verycords
Stämningar, atmosfärer och känslor är vad detta album handlar om, det återger känslan av en vanlig arbetsdag men förstås på ett sätt som är bra snarare än kvävande som arbetsliv i verkligheten är. Fantastisk ljudbild och variation med inslag av orientalisk musik och av annan så-kallad världsmusik tillsammans med heavy metal, hårdrock, och allt annat både tänkbart och otänkbart är vad det stilistiskt handlar om. Vi får en stor del instrumentala låtar och instrumentala berättelser men också de med sång och då sjunger främst Yossi men öven kvinnlig sång förekommer på detta album som onekligen är en komplex men samtidigt väldigt lättillgänglig historia. Det kräver intellekt för att kunna utröna alla dimensioner detta album erbjuder men även en normalbegåvad metallskalle kan uppskatta det för det är lätt att ta till sig överlag. Där finns väldigt mycket om man börjar skrapa under ytan. Att albumets tolv spår tar runt femtiofem minuter att spela sig igenom är inte direkt märkbart då det känns som att albumet passerar fortare än så, inte något virutoseri direkt men det går samtidigt inte att missa att Yossi är en extremt kompetent musiker.
Allt du egentligen behöver veta är att det här är bra som fan, ibland till och med magiskt. Spår som Another Day in the Office och Sunset är helt fantastiska och om det inte vore för i sammanhanget ganska tråkiga Sahara Afternoon skulle jag givit detta album ett poäng till. Utan tvekan är det ett av årets höjdpunkter och snubblande nära en sexpoängare, det är musik som gör en glad men samtidigt eftertänksam. Det är medryckande men det finns ett djup, det är komplext men ändå så enkelt att komma in i, det är ett riktigt bra album helt enkelt och kanske en inspiration för alla som finner sig själva i en trist vardagssituation. Det går faktiskt att ändra på en sådan situation, arbetsliv och rutiner behöver inte trycka ned dig i skoskaften och det är precis vad Yossi säger med detta album.
Lyssna och njut, det är inte ofta man kan yttra sådana ord men för elva av tolv spår gäller detta Melting Clocks som är symmetrisk, vacker, spännande och bara jävligt bra. Sahara Afternoon är den enda plumpen i protokollet men den plumpen är så bra att den hade tillhört de mer spännande spåren på många andra bands album men när allt är så bra känns det spåret lite för sömnigt och trist nog är det också albumet längsta spår. Nåväl, jag tycker att detta album tillhör de absolut bästa som släppts i år och jag skulle bli förvånat om jag inte placerar det i min topp tio lista över 2012 års bästa album, den ligger femma just nu.
Köp den!
HHHHHHH