Band:
Klaus Luley - Lead Vocals, Guitars
Robby Mussenbichler - Guitars
Ken Taylor - Bass
Lothar Krell - Keyboards
Fritz Matzka - Drums
Discography:
Tokyo (1981)
Fasten Seat Belts (1982)
San (1983)
The Westworld Encounter (1984)
Back To The Fire (1995)
info:
Produced at Music Park Studios in Bad Homburg, Germany
guests
Released 2011-09-30
Reviewed 2011-09-29
Links:
yesterrock
Musikaliskt handlar det som det alltid gör med album från Yesterrock om melodiös rockmusik med prominenta keyboards, trallvänliga refränger och melodier. Produktionen är välpolerad och egentligen ganska mycket vad vi kan förvänta oss från ett tyskt band i denna genre. Ljudbilden känns trots att albumet är uråldrigt, faktiskt ganska modernt och inte alls daterat, kanske är det tack vare bonusspåren men jag tror inte det. Vi får sexton spår som andas åttiotal men samtidigt med en känsla av modernitet, det är över en timme musik vi får från detta band med en logga som andas väldigt mycket åttiotal.
Det sägs att inledande spåret Tokyo blev en stor hit och om den nu blev det kan jag mycket väl förstå varför eftersom det är ett positivt, klämkäckt och kul spår som leder mycket väl in på detta album som följer ganska mycket i samma spår. Låtmaterialet på detta album är väldigt bra och det är ett album som är ganska roligt att lyssna på, titelspåret är ett som griper lite tag i en men även Carry On är bra och det övriga materialet är också det bra men kanske utan att gripa tag i en som de jag just nämnt.
Allt är dock inte frid och fröjd, en timme blir faktiskt en aning lång och det känns lite som att jag väntar bara på slutet när jag når den sista trion spår, inte för att de egentligen är dåliga spår men för att jag vid detta alg börjar känna att jag är på väg att få en överdos av japansk huvudstad. Sedan tycker jag också att bandets sångare är lite upp och ner så albumet blir en aning ojämnt som helhet vilket är lite synd på en bra potential, men det var ju bara bandets första album och det från en tid som sedan länge lämnat oss.
Så trettio år senare känns de inte direkt daterade de goda Tokyo även om deras musik skriker åttiotal känns produktion och ljudbild fräsch nog för att fungera även i år. Dessutom har de bra låtar som säkerligen kan gripa tag om lyssnare, helt enkelt ett bra album som dock kanske inte fullständigt griper tag i mig i hela vägen från början till slut.
HHHHHHH